Medierea
reprezinta o modalitate facultativă de soluţionare a conflictelor pe cale
amiabilă, cu ajutorul unei terţe persoane specializate în calitate de
mediator, în conditii de neutralitate, imparţialitate şi confidenţialitate, o
formă de stingere a conflictelor fără a mai ajunge în faţa instanţei.
Judecătorii
au obligaţia să recomande în faţa părţilor, în faţa justiţiabililor care vin
să-şi rezolve problemele în instanţă această metodă alternativă, iar numele
mediatorilor, trebuie sa fie afişate în tabele speciale, în tribunale şi
judecătorii la nivelul fiecarui judet.
Procedura
de mediere
Procedura prealabila incheierii
contractului de mediere
Părţile aflate în conflict se prezintă împreună la mediator. În cazul în care
se prezintă numai una dintre părţi, mediatorul, la cererea acesteia, va adresa
celeilalte părţi invitaţia scrisă, în vederea acceptării medierii şi încheierii
CONTRACTULUI DE MEDIERE, stabilind un termen de cel mult 15 zile. Invitaţia se
transmite prin orice mijloace care asigura confirmarea primirii textului.
În cazul imposibilităţii de prezentare a părţii convocate, mediatorul poate
stabili, la cerere, o nouă dată pentru prezentarea la mediere, cu acordul
ambelor părţi.
Dacă cealaltă parte refuză în mod explicit medierea sau nu se prezintă de doua
ori la rând la datele fixate pentru semnarea contractului de mediere, medierea
se consideră neacceptată.
Mediatorul poate face şi alte demersuri legale pe care le consideră necesare
pentru invitarea părţilor la mediere, cu respectarea dispoziţiilor Legii nr
192/2006. Legea interzice desfăşurarea şedinţelor de mediere înainte de
încheierea contractului de mediere. Contractul de mediere se încheie între
mediator, pe de o parte, şi părţile aflate în conflict, pe de alta parte, după
prezentarea acestora din urmă împreună la mediator sau după acceptarea medierii
de către partea invitată.
Contractul de mediere
Contractul de mediere trebuie să
cuprindă, sub sancţiunea nulităţii absolute, urmatoarele clauze:
- identitatea părtilor aflate în conflict sau, după caz, a reprezentanţilor lor;
- menţionarea obiectului conflictului;
- obligaţia mediatorului de a da explicaţii părţilor cu privire la principiile medierii, la efectele acesteia şi la regulile aplicabile;
- declaraţia părţilor, în sensul că doresc declanşarea medierii şi că sunt decise să coopereze în acest scop;
- angajamentul părţilor aflate în conflict de a respecta regulile aplicabile medierii;
- obligaţia părţilor aflate în conflict de a achita onorariul cuvenit mediatorului şi cheltuielile efectuate de acesta pe parcursul medierii în interesul părţilor, precum şi modalitatile de avansare şi de plată a acestor sume, inclusiv în caz de renunţare la mediere sau de eşuare a procedurii, precum şi proporţia care va fi suportată de către părţi, ţinându-se cont, dacă este cazul, de situaţia lor socială. Dacă nu s-a convenit altfel, aceste sume vor fi suportate de către părţi în mod egal;
- înţelegerea părţilor privind limba în care urmează să se desfăşoare medierea.
În contractul de mediere pot fi prevăzute şi alte
clauze, în condiţiile legii. Sub sancţiunea nulităţii absolute, contractul
de mediere nu poate cuprinde clauze care contravin legii sau ordinii publice.
Dacă, pe parcursul procedurii de mediere, apar cheltuieli neprevăzute,
efectuate în interesul părţilor şi cu acordul acestora, se va încheia o anexă
la contractul de mediere. Contractul de mediere se încheie în formă
scrisă, sub sancţiunea nulităţii absolute. Acesta se semnează de
către părţile aflate în conflict şi de mediator şi se întocmeşte în atâtea
exemplare originale câţi semnatari sunt. Părţile aflate în conflict pot da procură
specială unei alte persoane, în condiţiile legii, pentru a încheia contractul
de mediere.
Contractul de mediere constituie titlu executoriu cu privire la obligaţia
părţilor de a achita onorariul scadent cuvenit mediatorului.
Termenul de prescripţie a
dreptului la acţiune pentru dreptul litigios supus medierii se suspendă
începând cu data semnării contractului de mediere, până la închiderea
procedurii de mediere în oricare dintre modurile prevăzute de prezenta
lege.
Medierea se bazează pe
cooperarea părţilor şi utilizarea, de către mediator, a unor metode şi tehnici
specifice, bazate pe comunicare şi negociere. Metodele şi tehnicile
utilizate de către mediator trebuie să servească exclusiv intereselor legitime
şi obiectivelor urmărite de părţile aflate în conflict. Mediatorul nu poate
impune părţilor o soluţie cu privire la conflictul supus medierii. Medierea are
loc, de regulă, la sediul mediatorului. Dacă este cazul, medierea se poate
desfăşura şi in alte locuri convenite de mediator şi de părţile aflate în
conflict.
Părţile aflate în conflict au dreptul să
fie asistate de avocat sau de alte persoane, în condiţiile stabilite de
comun acord. În cursul medierii părţile pot fi reprezentate de alte persoane,
care pot face acte de dispoziţie, în condiţiile legii.
Susţinerile făcute pe parcursul medierii
de către părţile aflate în conflict, precum şi de către mediator au caracter
confidenţial faţă de terţi şi nu pot fi folosite ca probe în cadrul unei
proceduri judiciare sau arbitrale, cu excepţia cazului în care părţile convin
altfel ori legea prevede contrariul. Mediatorul va atrage atenţia persoanelor
care participă la mediere asupra obligaţiei de păstrare a confidenţialităţii şi
le va putea solicita semnarea unui acord de confidenţialitate.
Dacă, pe parcursul medierii, apare o situaţie de natură să afecteze scopul
acesteia, neutralitatea sau imparţialitatea mediatorului, acesta este obligat
să o aducă la cunoştinţa părţilor, care vor decide asupra menţinerii sau
denunţării contractului de mediere.
Mediatorul are dreptul să se abţină şi să închidă procedura de mediere,
procedând potrivit dispoziţiilor legale. în această situaţie mediatorul este
obligat să restituie onorariul proporţional cu etapele de mediere neparcurse
sau, după caz, să asigure continuarea procedurii de mediere, în condiţiile
stabilite prin contractul de mediere.
În cazul în care conflictul supus medierii prezintă aspecte dificile sau
controversate de natură juridică ori din orice alt domeniu specializat,
mediatorul, cu acordul părţilor, poate să solicite punctul de vedere al unui
specialist din domeniul respectiv. Atunci când solicită punctul de vedere al
unui specialist din afara biroului său, mediatorul va evidenţia doar problemele
controversate, fără a dezvălui identitatea părţilor.
Închiderea procedurii de mediere
Procedura
de mediere se închide, după caz:
- prin încheierea unei înţelegeri între părţi în urma soluţionării conflictului;
- prin constatarea de către mediator a eşuării medierii;
- prin depunerea contractului de mediere de către una dintre părţi.
În cazul în care părţile au încheiat numai
o înţelegere parţială, orice parte se poate adresa instanţei judecătoreşti sau
arbitrale competente. La închiderea procedurii de mediere, în oricare dintre
cazurile prevăzute de lege, mediatorul va întocmi un proces-verbal care
se semnează de către părţi, personal sau prin reprezentant, şi de mediator.
Părţile primesc câte un exemplar original al procesului-verbal. Când
părţile aflate în conflict au ajuns la o înţelegere, se redactează un acord
care va cuprinde toate clauzele consimţite de acestea şi care are valoarea unui
înscris sub semnatură privată.
Înţelegerea părţilor nu trebuie să
cuprindă prevederi care aduc atingere legii şi ordinii publice. Înţelegerea
părţilor poate fi afectată, în condiţiile legii, de termene si condiţii.
Înţelegerea părţilor poate fi supusă verificării notarului public în
vederea autentificării ori, după caz, încuviinţării instanţei de
judecată.
În orice fază a procedurii de
mediere, oricare dintre părţile aflate în conflict are dreptul de a denunţa
contractul de mediere, încunoştinţând, în scris, cealaltă parte şi
mediatorul.
Mediatorul ia act de
denunţarea unilaterală a contractului de mediere şi, în cel mult 48 de ore de
la data primirii încunoştinţării, întocmeşte un proces-verbal de închidere a
procedurii de mediere.
Dacă una dintre părţile
aflate în conflict nu se mai prezintă la mediere, fără a denunţa contractul de
mediere, mediatorul este obligat să facă toate demersurile necesare pentru a
stabili intenţia reală a părţii respective şi, după caz, va continua sau
va închide procedura de mediere.
Medierea în cazul
unui litigiu civil pe rolul instanţelor de judecată
În cazul în care conflictul a fost
dedus judecăţii, soluţionarea acestuia prin mediere poate avea loc din iniţiativa
părţilor ori la recomandarea instanţei, acceptata de părţi, cu
privire la drepturi asupra cărora părţile pot dispune potrivit legii. Medierea
poate avea ca obiect soluţionarea în tot sau în parte a litigiului.
La închiderea procedurii de
mediere, mediatorul este obligat, în toate cazurile, să informeze în scris
instanţa de judecată dacă părţile au ajuns sau nu la o înţelegere în urma
procesului de mediere.
Pentru desfăşurarea procedurii
de mediere, judecarea cauzelor civile de către instanţele judecătoreţti sau
arbitrale va fi suspendată la cererea părţilor, în condiţiile prevăzute
de art. 242 alin. 1 pct. 1 din Codul de procedură civilă.
Cursul termenului perimării
este suspendat pe durata desfăşurării procedurii de mediere, dar nu mai
mult de 3 luni de la data semnării contractului de mediere.
Cererea de repunere pe rol este scutită de
taxa judiciară de timbru.
În cazul în care conflictul a fost soluţionat pe calea medierii, instanţa va
pronunţa, la cererea părţilor, o hotărâre, potrivit dispozitiilor art. 271
din Codul de procedură civilă.
Odată cu pronunţarea hotărârii, instanţa va dispune, la cererea părţii
interesate, restituirea taxei judiciare de timbru plătite pentru investirea
acesteia.
Cadrul legal:
Legea nr. 192/2006 privind medierea
şi organizarea profesiei de mediator, modificată şi completată prin Legea
370/2009, OG 13/2010 pentru transpunerea Directivei Servicii şi prin Legea nr.
202/2010 privind unele măsuri pentru accelerarea soluţionarii proceselor.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu